Nowotwór jelita grubego - objawy

Jakie czynniki ryzyka sprzyjają rakowi okrężnicy? Jak możesz zapobiegać rakowi jelita grubego? Jaką rolę odgrywają geny?

Ryzyko nowotworu jelita i zapobieganie:

Co zalecają specjaliści w profilaktyce?

  • ćwicz regularnie;
  • unikaj nadwagi;
  • jedz wystarczającą ilość błonnika, na przykład w produktach zbożowych, roślinach strączkowych lub warzywach;
  • unikaj palenia tytoniu;
  • ogranicz spożycie alkoholu;
  • kwas acetylosalicylowy (ASA, „aspiryna)” i jego związki chemiczne nie powinny być stosowane w celu zapobiegania nowotworowi jelita. O wyjątkach poinformuje Cię lekarz;
  • Zapobieganie: co można, a czego nie?

  • jeśli więcej osób będzie prowadzić zdrowszy tryb życia, ogólna liczba przypadków raka okrężnicy zmniejszy się. Szczegółowe dane z badań są już dostępne dla poszczególnych czynników, takich jak sport i ćwiczenia lub utrata wagi w przypadku nadwagi: pokazują one na przykład, że ryzyko raka jelita jest niższe u osób aktywnych fizycznie;
  • ponadto istnieje efekt wczesnego wykrywania : podczas kolonoskopii prekursory raka można natychmiast usunąć. Guz nie rozwija się w pierwszej kolejności, jeśli więcej osób weźmie udział w takich badaniach, to ogólnie u mniejszej liczby osób zachoruje na raka jelita grubego;
  • Trudno jednak odpowiedzieć na pytanie, o jaki procent można by zmniejszyć całkowity współczynnik nowotworu jelita: Interakcja wielu indywidualnych czynników jest złożona. Czynniki ryzyka wpływają na siebie nawzajem; niektóre nie zostały jeszcze wystarczająco dobrze zbadane. Rzeczywisty efekt badań wczesnego wykrywania nie został jeszcze ostatecznie zweryfikowany w badaniach.

    Dlaczego nadal warto wziąć pod uwagę dzisiejsze zalecenia dotyczące stylu życia i wczesnego wykrywania? Większość znanych środków nie tylko wpływa na ryzyko raka okrężnicy, ale jest również uważana za ogólnie korzystną dla zdrowia. Przeciwdziałają rozwojowi innych cukrzycy czy ryzyku wystąpienia nadciśnienia, udarów czy zawałów serca.
    Istnieje już kilka badań dotyczących badań nad wczesnym wykrywaniem raka jelita grubego: pokazują, że ludzie, którzy biorą w nich udział, rzadziej umierają z powodu raka jelita grubego.

    Styl życia

    W badaniach obserwacyjnych dużych populacji naukowcom udało się zidentyfikować kilka czynników stylu życia, które wpływają na ryzyko raka jelita grubego. Obejmuje to między innymi aktywność fizyczną : kilka badań wykazało, że zaledwie 30 do 60 minut ćwiczeń dziennie zmniejsza ryzyko raka jelita. Nie rozróżnia się sportu w prawdziwym tego słowa znaczeniu od wyczerpujących codziennych czynności w pracy lub w czasie wolnym.

    Otyłość jest również jednym z ważnych czynników ryzyka raka okrężnicy: osoby z „wskaźnikiem masy ciała” powyżej 25 mają większe ryzyko zachorowania na nowotwór jelita. Prawdopodobieństwo choroby wzrasta, im większa jest nadwaga.

    Jak jeść, aby zapobiec rakowi okrężnicy?

    W ostatnich latach w świecie zawodowym odbyło się wiele dyskusji na temat odżywiania – wynikało to z częściowo sprzecznych wyników dużych badań obserwacyjnych: Podczas gdy niektóre badania wykazały związek między czynnikami żywieniowymi a rakiem okrężnicy, inne nie widziały związku. Obecnie niektóre składniki odżywcze z pewnością mają wpływ na ryzyko raka okrężnicy. Inne wymagają dalszych badań.

    Specjaliści zalecają dziś dietę bogatą w błonnik. Błonnik pokarmowy można znaleźć w produktach zbożowych (pełnoziarnistych) lub roślinach strączkowych oraz w mniejszym stopniu w warzywach i owocach.

    Ponadto należy jeść jak najmniej czerwonego mięsa (wołowiny, wieprzowiny, jagnięciny) i przetworzonego (np. kiełbasa). Białe mięso, zwłaszcza drób, nie ma mierzalnego wpływu na ryzyko raka jelita. Zbadano również rolę ryb: pomimo oznak działania ochronnego, dane nie są jeszcze wystarczające, aby sugerować zwiększone spożycie ryb.

    Owoce i warzywa: „Pięć dziennie”
    Również w przypadku owoców i warzyw całość danych nie jest jeszcze jednoznaczna: zmniejszenie ryzyka raka okrężnicy poprzez dietę opartą głównie na roślinach wydaje się być niewielkie. Ponadto nie jest jasne, które składniki pokarmów roślinnych są kluczowe – wspomniany wcześniej błonnik, czy inne składniki chroniące przed rakiem. Niemniej jednak eksperci zalecają dietę bogatą w owoce i warzywa: obniża również ryzyko innych chorób, takich jak cukrzyca i choroby układu krążenia. Z reguły często podaje się „pięć dziennie”, czyli pięć porcji owoców i / lub warzyw dziennie.

    Mleko i produkty mleczne mogą również mieć działanie ochronne: istnieją wskazania z badań, które pokazują, że zwiększone spożycie produktów mlecznych zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita.

    Jeśli chodzi o alkohol, eksperci są zgodni, że nadmierne spożycie zwiększa ryzyko raka jelita. 

    onkodiag_lonkodiag_l
    Slide #1
    SubTitle
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
    nowotwór diagnostykanowotwór diagnostyka
    Slide #2
    SubTitle
    Slide #3
    SubTitle
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.